STATUT MŁODZIEŻOWEGO OŚRODKA SOCJOTERAPII W USTCE

 

STATUT

MŁODZIEŻOWEGO OŚRODKA

SOCJOTERAPII

W USTCE

 

  

Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

 

  1. ośrodku – należy przez to rozumieć Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Ustce,

  2. ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami,

  3. statucie – należy przez to rozumieć Statut Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii
    w Ustce,

  4. nauczycielach – należy przez to rozumieć wychowawców, pedagogów, psychologów
    i innych specjalistów zatrudnionych w ośrodku na podstawie Karty Nauczyciela.

  5. wychowanku – należy przez to rozumieć wychowanka Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Ustce.

 

 

Rozdział II

 

NAZWA

 

§ 2

  1. Ośrodek nosi nazwę: Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Ustce.

  2. Siedzibą ośrodka są obiekty zlokalizowane przy ul. Wróblewskiego 5.

  3. Ośrodek używa skrótu: MOS.

  4. Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii jest publiczną, koedukacyjną placówką dydaktyczno – wychowawczą.

  5. Struktura organizacyjna Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii, zwanego w treści statutu „ośrodkiem” obejmuje:

    1. gimnazjum dla uczniów klas I-III w maksymalnej liczbie 72 osób, po dwa oddziały dla każdej klasy,

    2. grupy wychowawcze w ogólnej liczbie 72 osób,

  6. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.

  7. Gimnazjum jest placówką oświatową bez obwodu szkolnego.

  8. Cykl kształcenia w gimnazjum trwa 3 lata i zakończony zostaje egzaminem gimnazjalnym w ostatnim roku nauki.

 

 

Rozdział III

ORGAN PROWADZĄCY I NADZORUJĄCY

§ 3

  1. Organem prowadzącym ośrodek jest Rada Powiatu Słupskiego.
  2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Pomorski Kurator Oświaty w Gdańsku.
  3. Ośrodek jest jednostką budżetową Powiatu Słupskiego.
  4. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej ośrodka regulują odrębne przepisy

 

Rozdział IV

 

CELE I ZADANIA OŚRODKA

 

§ 4

  1. Celem placówki jest udzielanie specjalistycznej pomocy psychoedukacyjnej młodzieży niedostosowanej społecznie lub zagrożonej niedostosowaniem społecznym.
  2. Cel, o którym mowa w ust. 1. realizowany jest we współpracy z rodzicami wychowanków (prawnymi opiekunami), instytucjami powołanymi dozwalczania patologii oraz sądami.
  3. Ośrodek jest placówką dla dzieci i młodzieży, które są niedostosowane społecznie lub zagrożone niedostosowaniem społecznym lub uzależnieniem i wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania oraz specjalistycznej pomocy psychoedukacyjnej.

 

§ 5

  1. Ośrodek prowadzi działalność w ciągu całego roku.
  2. Ośrodek jest placówką, w której nie są przewidziane ferie szkolne.

 

§ 6

  1. Do zadań Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii należy eliminowanieprzyczyn i przejawów zaburzeń zachowania oraz przygotowanie wychowanków do życia zgodnego z obowiązującymi normami społecznymii prawnymi.
  2. Zadania, o których mowa w ust. 1 realizowane są poprzez:
    1. organizowanie zajęć dydaktycznych, profilaktyczno - wychowawczych, terapeutycznych i socjoterapeutycznych,

    2. kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego rozwijaniu poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata.

    3. wspomaganie w zakresie nabywania umiejętności życiowych, ułatwiających funkcjonowanie społeczne

    4. organizację specjalistycznych działań socjoterapeutycznych umożliwiających zmianę postaw i osiągnięcie pozytywnych, trwałych zmian w zachowaniu wychowanków,

    5. wspieranie rodziców (prawnych opiekunów) w pełnieniu funkcji wychowawczej
      i edukacyjnej, w tym w rozpoznawaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości młodzieży,

    6. udzielanie pomocy rodzicom (prawnym opiekunom) wychowawcom
      i nauczycielom w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu rozwoju młodzieży, w szczególności w zakresie unikania zachowań ryzykownych,

    7. pomoc w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej, z uwzględnieniem możliwości i zainteresowań wychowanków oraz współpracy w tym zakresie z rodzicami (opiekunami prawnymi), szkołami oraz ośrodkami pomocy społecznej i innymi instytucjami właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania wychowanka,

    8. udział w indywidualnych lub grupowych zajęciach specjalistycznych w zakresie terapii, zajęciach socjoterapeutycznych i profilaktyki społecznej,

    9. udział w zajęciach sportowych, turystycznych, rekreacyjnych oraz kulturalno – oświatowych,

    10. podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku zachowań wychowanków zagrażających ich zdrowiu lub życiu.

       

Rozdział V

 

ORGANY OŚRODKA

 

§ 7

  1. Organami Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Ustce są:
    1. dyrektor ośrodka,

    2. rada pedagogiczna,

    3. zespół ds. pomocy psychologiczno - pedagogicznej,

    4. samorząd wychowanków.

  2. Wszystkie organy placówki współpracują ze sobą w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników ich działalności.
  3. Statut ośrodka zapewnia każdemu z organów możliwość działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych odrębnymi przepisami.

 

§ 8

  1. Kompetencje dyrektora ośrodka określa Ustawa o Systemie Oświatyi Ustawa Karta Nauczyciela oraz Kodeks Pracy. Dyrektor:

 

    1. Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą ośrodka oraz reprezentujeplacówkę na zewnątrz,
    2. Sprawuje nadzór pedagogiczny,
    3. Organizuje opiekę nad wychowankami i stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
    4. Realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
    5. Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
    6. Przedstawia radzie pedagogicznej – nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym – ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki.
    7. Wyraża zgodę na podjęcie w ośrodku działalności przez stowarzyszenia i organizacje (pouprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej).
    8. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli, wychowawców oraz innych pracowników placówki
    9. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
      1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników ośrodka,
      2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom ośrodka,
      3. występowania z wnioskami - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej - w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników ośrodka
    10. Dyrektor Ośrodka może wstrzymać realizację uchwały rady pedagogicznej, jeżeli stwierdzi, że jest ona niezgodna z przepisami prawa.
    11. W okresie pomiędzy posiedzeniami rady pedagogicznej dyrektor ośrodka informuje pracowników o istotnych sprawach w formie ogłoszeń na tablicy w pokoju nauczycielskim i pokoju wychowawców oraz wydaje zarządzenia w formie pisemnej, wykładając je do wglądu w pokoju nauczycielskim i pokoju wychowawców.

 

§ 9

  1. Kompetencje Rady Pedagogicznej określa Ustawa o Systemie Oświaty, a w sposób szczegółowy regulamin rady pedagogicznej
    1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem ośrodka w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki,
    2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni, w tym psycholog i pedagog, zatrudnieni w ośrodku,

    3. Przewodniczącym rady jest dyrektor ośrodka,

    4. Plenarne posiedzenia rady pedagogicznej są zwoływane przed rozpoczęciem roku szkolnego, pod koniec każdego semestru w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów gimnazjum, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych,

    5. Posiedzenia rady pedagogicznej mogą być organizowane z inicjatywy dyrektora ośrodka, na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego placówkę lub co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej,

    6. Rada pedagogiczna może powołać ekspertów spoza swojego grona do oceny niejasnej lub spornej sprawy,

    7. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie posiedzenia rady i porządku zebrania,

    8. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:a) zatwierdzenie planu pracy placówki,

      • b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce,
      • c) podejmowanie uchwał w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów,
      • d) podejmowanie uchwał w sprawie usunięcia wychowanka z ośrodka,
    9. Do kompetencji opiniujących rady pedagogicznej należy: a) opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie pracownikom pedagogicznym nagród, odznaczeń i innych wyróżnień,

      • b) opiniowanie organizacji pracy placówki, w tym tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
      • c) opiniowanie projekt planu finansowego placówki,
      • d) opiniowanie propozycji dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom oraz wychowawcom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego i dodatkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

       

    10. Rada pedagogiczna może wystąpić do Starosty Powiatu Słupskiego o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie pracownika z funkcji kierowniczej,

    11. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności, co najmniej połowy jej członków,

    12. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności,

    13. Zebrania rady są protokołowane,

    14. Członkowie rady pedagogicznej zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszonych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów (wychowanków) lub ich rodziców (opiekunów prawnych), a także nauczycieli i innych pracowników placówki.

 

§ 10

1.Kompetencje Zespołu do Spraw Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej określa jego regulamin.

  1. W skład zespołu wchodzą:

a)  dyrektor lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący zespołu,

b)  wychowawcy grup,

c)  pedagog,

d) psycholog,

e)  wychowawcy klas,

f)  inni specjaliści – w zależności od potrzeb.

  1. W szczególnych sytuacjach, w celu pogłębienia wiedzy o sytuacji wychowanka, do udziału w posiedzeniu zespołu mogą być zaproszeni nauczyciele przedmiotów, osoby bliskie wychowankowi, sam wychowanek, którego dotyczy problem i wynikające
    z niego decyzje zespołu,

  2. Do zadań Zespołu ds. Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej należy
    w szczególności:

a) diagnozowanie problemów wychowanka,                   

b) ustalanie indywidualnego programu terapeutycznego pracy z wychowankiem, na podstawie projektu przygotowanego przez wychowawcę grupy

c) analiza postępów wychowanka,                …

d).okresowa ocena sytuacji wychowanka,                        …

e) analiza stosowanych metod pracy z wychowankiem i ich efektywności,

f) ocena zasadności dalszego pobytu wychowanka w placówce,

g) wnioskowanie do rady pedagogicznej placówki o przeniesienie wychowanka do innego MOS lub skreślenie z listy wychowanków.                                                                            

4. Zespół ds. Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej na posiedzenia zbiera się jeden raz

    w tygodniu, w wyjątkowych sytuacjach zbiera się w trybie pilnym.

 

§ 11

1.Kompetencje Samorządu Wychowanków reguluje Ustawa o Systemie Oświaty. Działalność Samorządu Wychowanków w sposób szczegółowy określa regulamin.

1.Wychowankowie ośrodka mają prawo do wyłaniania swojej reprezentacji w postaci samorządu,

2.  Samorząd Wychowanków reprezentowany jest przez Radę Samorządu Wychowanków.

3.  Radę Samorządu Wychowanków tworzą:

a) przewodniczący,

b) zastępca przewodniczącego,

c) jeden członek samorządu.                                                                                              

4. Rada Samorządu jest jedynym reprezentantem ogółu wychowanków.                                                              5. Samorząd działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez ogół wychowanków
    w głosowaniu tajnym, równym i powszechnym.                                                                                               6. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem ośrodka.                                                                       7. Samorząd może przedstawiać dyrektorowi oraz radzie pedagogicznej wnioski i opinie

    dotyczące realizacji podstawowych praw ucznia i wychowanka takich jak:

…a).prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi

         wymaganiami,

b)  prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce oraz funkcjonowania na zajęciach pozalekcyjnych,

c)  prawo do redagowania i wydawania gazetki ośrodka,

d) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej,sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi ośrodka,

8. Samorząd opracowuje własny plan pracy i dokonuje oceny jego realizacji pod koniec roku szkolnego.

 

§ 12

1. Organy ośrodka współpracują ze sobą w celu:

  1. podejmowania decyzji w granicach posiadanych kompetencji,

  2. umożliwienia rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz ośrodka,

  3. zapewnienia bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami ośrodka
    o podejmowanych i planowanych działaniach.

2. Każdy z organów ośrodka ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji
    w  granicach swoich statutowych kompetencji.                                                                                    3. Statutowym obowiązkiem każdego organu jest zapobieganie powstawaniu sytuacji …konfliktowych między wychowankami, poprzez wzajemne podmiotowe traktowanie …każdego z nich.

4. Ewentualne spory i konflikty między organami placówki powinny być rozwiązywane ...poprzez negocjacje między organami lub ich przedstawicielami.                                      

5. Mediatorem w sporach między organami ośrodka jest dyrektor placówki.

6. Organy placówki współpracują z rodzicami (opiekunami prawnymi) wychowanków
    w sprawach wychowania i kształcenia wychowanków przebywających w MOS poprzez:

  1. konsultacje indywidualne,

  2. prowadzenie korespondencji i rozmów telefonicznych,

  3. możliwość indywidualnych spotkań z nauczycielami, wychowawcami i dyrektorem placówki,

  4. możliwość przedstawiania wniosków, uwag, skarg i zażaleń dyrektorowi ośrodka,

  5. organizowanie spotkań z rodzicami (opiekunami prawnymi) z okazji imprez
    i uroczystości w placówce.

 

 

 ROZDZIAŁ VI

 

ORGANIZACJA OŚRODKA

 

§ 13

1.  Ośrodek prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego, we wszystkie dni tygodnia, jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne. Na potrzeby remontów oraz innych niezbędnych działańorganizacyjnych, można wykorzystać okresy wolne od zajęć szkolnych, poprzez urlopowanie wychowanków.

2.  Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny zatwierdzony przez organ prowadzący.

3.  Arkusz organizacyjny ośrodka opracowuje dyrektor w terminie nie dłuższym niż do 30 kwietnia każdego roku.

4.  Formalny przydział przedmiotów nauczania, wychowawstw, opieki nad kołami, zespołami, organizacjami i pracowniami reguluje każdorazowo na początku roku szkolnego arkusz organizacyjny i wykaz zadań dodatkowych.

5. Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych określa   

    tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza

    organizacyjnego, przy uwzględnieniu zasad ochrony zdrowia  i higieny pracy.

6. Termin rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych oraz ferii

    zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

 

§14

Warunki i formy współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) i instytucjami powołanymi do zwalczania patologii oraz sądami zawiera program wychowawczy i program profilaktyki realizowany w ośrodku.

 

§ 15

Warunki współpracy ze środowiskiem lokalnym wynikają z programów opracowanych  realizowanych przez pracowników pedagogicznych ośrodka.

 

 

§ 16

Ośrodek zapewnia wychowankom realizację obowiązku szkolnego w gimnazjum oraz

całodobową opiekę w internacie.

 

§ 17

Przydział uczniów do klas odbywa się w oparciu o dokumentację szkolną określającą, jaki poziom edukacyjny uczeń powinien realizować.

 

§ 18

Wychowawca prowadzący klasę jest odpowiedzialny, za jakość i efekty pracy wszystkich uczniów tej klasy, tak w zakresie edukacyjnym jak i wychowawczym.

 

§ 19

1. Podstawową formą organizacyjną w internacie jest grupa wychowawcza, która liczy maksymalnie 12 wychowanków.

2. Godzina pracy wychowawcy grupy wynosi 60 minut.

3.  Podstawową formą pracy grup wychowawczych są zajęcia odbywające się zgodnie
z obowiązującym rozkładem dnia i planem pracy wychowawcy.

4.  Zaburzenia i deficyty rozwojowe wychowanków eliminowane są przy stosowaniu takich procesów, jak:

  1. kształtowanie dyscypliny autokontroli wraz z pobudzeniem zainteresowania życiem społecznym,

  2. rozwijanie pozytywnych interakcji społecznych,

  3. pobudzanie zainteresowania wiedzą i kulturą,

  4. kształtowanie poszanowania zdrowia i rozwoju kultury fizycznej,

  5. przygotowanie do życia w rodzinie,

  6. kształtowanie postaw obywatelskich.

5.  Celem pracy wychowawczo-opiekuńczej jest:

  1. integrowanie grup wychowawczych,

  2. intelektualny rozwój wychowanków,

  3. modelowanie osobowości wychowanków,

  4. przygotowanie wychowanków do życia w społeczeństwie.

  1. Opiekę nocną na każdej kondygnacji budynku, w grupach wychowawczych sprawuje pracownik pedagogiczny przez 7 dni w tygodniu.

  2. Opiekę nad grupą wychowanków sprawuje, co najmniej jeden wychowawca grupowy.

 

§ 20

    1. Obowiązek szkolny, w formie zajęć dydaktyczno-wychowawczych, realizują wychowankowie w wieku od 13 do 18 roku życia lub na swój wniosek po ukończeniu 18 roku życia.

    2. Klasa szkolna liczy 12 uczniów.

    3. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

    4. Proces dydaktyczny w ośrodku zorganizowany jest na podstawie ramowego planu nauczania dla gimnazjum i realizuje materiał edukacyjny przewidziany programem Ministerstwa Edukacji Narodowej.

    5. Terminy rozpoczynania i zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

    6. Nauczanie języka obcego realizowane jest zgodnie z obowiązującą siatką godzin i dotyczy języka angielskiego i języka niemieckiego.

    7. Sposób oceniania, klasyfikowania i oceniana uczniów określa Wewnątrzszkolny System Oceniania realizowany w ośrodku.

    8. Ośrodek prowadzi koła zainteresowań dostosowane do potrzeb ucznia, jego zainteresowań oraz możliwości kadrowych i finansowych ośrodka.

    9. Wychowanek zobowiązany jest do dbania o schludny wygląd dostosowany do pory roku.

    10. Wprowadza się całkowity zakaz korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych
      i innych urządzeń elektronicznych w czasie zajęć lekcyjnych.

    11. Z w/w urządzeń wychowankowie mogą korzystać na terenie internatu po wyrażeniu pozytywnej opinii przez zespół ds. pomocy psychologiczno - pedagogicznej.  

    12. Wychowankowie są zobowiązani do przestrzegania właściwych zachowań i postaw, wynikających z regulaminu ośrodka, ogólnie przyjętych norm społecznych i prawnych, wobec całego personelu ośrodka oraz pozostałych wychowanków.

    13. Z chwilą ukończenia gimnazjum wychowanek traci prawo do przebywania w MOS.

    14. Podczas zajęć szkolnych w sali dydaktycznej opiekę nad wychowankami sprawuje nauczyciel przedmiotu, podczas przerw nauczyciel przedmiotu oraz dyżurujący wychowawca. W czasie pobytu wychowanka poza salą dydaktyczną, w czasie obowiązkowych zajęć dydaktycznych opiekę nad wychowankiem przejmuje wychowawca grupowy, pedagog lub psycholog placówki.

      16. Podczas działań pozalekcyjnych opiekę nad wychowankami sprawują wychowawcy grupowi.

      17. Nad wychowankami wymagającymi szczególnego traktowania, opiekę sprawują pracownicy pedagogiczni zgodnie z zaleceniami poradni.

       

                                              

      § 21

      1. Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Ustce zapewnia wychowankom całodobową opiekę.

      2. Placówka wyposażona jest w sprzęt monitorujący, którego nadrzędnym celem jest

          niwelowanie przemocy rówieśniczej oraz innych przejawów zachowań niepożądanych.

          W celu zapewnienia poczucia intymności, jak również ochrony danych osobowych

          wychowanków oraz pracowników ośrodka, nagrania z monitoringu mogą być udostępnione

          jedynie na wskazanie organów do tego uprawnionych.

      § 22

      Ośrodek zapewnia wychowankom opiekę zdrowotną, zgodnie z zapisem art. 92.1 ustawy
      z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zmian.)

 

§ 23

1. Dla realizacji celów statutowych ośrodek posiada odpowiednio wyposażone  pomieszczenia, a w szczególności:

a) klasy i pracownie zapewniające prawidłową realizację procesu dydaktycznego
     i pozwalające na stosowanie nowoczesnych, aktywnych metod nauczania;

b) pokoje zapewniające każdemu wychowankowi stałe i osobne miejsce do

    odpoczynku, spania, przechowywania przedmiotów osobistego użytku;

c) sale i gabinety przeznaczone do prowadzenia zajęć dydaktycznych,   

    wychowawczych, specjalistycznych i rekreacyjnych;

d) pomieszczenia bloku żywienia i stołówkę do spożywania posiłków;

e) księgozbiór i czytelnię;

g) siłownię;

h) inne pomieszczenia służące prowadzeniu bieżącej działalności ośrodka.

 

2. Za stan, estetykę i wyposażenie poszczególnych pomieszczeń odpowiadają pracownicy,

    którym przekazano je w użytkowanie i powierzono opiekę nad nimi w zakresie

    obowiązków dodatkowych, wykonywanych w ramach wynagrodzenia zasadniczego.

 

§ 24

1. Ośrodek prowadzi księgozbiór, służący:

a) realizacji potrzeb i zainteresowań wychowanków;

b) realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych ośrodka;

c) popularyzacji czytelnictwa.

 

2. Z księgozbioru mogą korzystać wychowankowie i pracownicy ośrodka.

3. placówka posiada wydzieloną czytelnię.

4. Placówka umożliwia:

a) gromadzenie zbiorów;

b) korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza pomieszczenia czytelni;

c) prowadzenie edukacji czytelniczej i medialnej;

d) prowadzenie zajęć wspomagających proces dydaktyczny ucznia.

5. Pomieszczenie czytelni jest urządzone funkcjonalnie i estetycznie, zgodnie z przepisami

    BHP oraz z odpowiednim zabezpieczeniem zbiorów.

 

 

ROZDZIAŁ VII

 

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

 

§ 25

Podstawa prawna:

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.), na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r.                o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)

 

  1. Ocenianiu podlegają:

  1. osiągnięcia edukacyjne ucznia;
  2. zachowanie ucznia

 

  1. Cele wewnątrzszkolnego systemu oceniania:

     

  1. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu  oraz o postępach w tym zakresie;
  2. udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
  3. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
  4. dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
  5. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod  pracy dydaktyczno-wychowawczej.

 

  1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

     

  1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych
    z obowiązkowych zajęć edukacyjnych;

  2. ustalanie kryteriów oceniania zachowania;

  3. ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych
    z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej
    z zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole;

  4. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych;

  5. ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej  zachowania;

  6. ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny                        klasyfikacyjnej zachowania;

  7. ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

     

  1.  Skala ocen przyjęta w wewnątrzszkolnym systemie oceniania:

     

    1) stopień celujący                    – 6 ;

    2) stopień bardzo dobry           – 5 ;

    3) stopień dobry                       – 4 ;

    4) stopień dostateczny             – 3 ;

    5) stopień dopuszczający         – 2 ;

    6) stopień niedostateczny         – 1 .

     

  2. Kryteria ocen (na poszczególne stopnie szkolne):

     

  1. ocena niedostateczny (1)

uczeń: 

- nie opanował wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową lub programem nauczania;

- nie jest w stanie rozwiązać lub wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności;

- nie rozumie uogólnień, nie potrafi wyjaśnić zjawisk;

- z powodu braków w posiadanych wiadomościach nie ma możliwości dalszego zdobywania wiedzy z tego przedmiotu;

-  nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności;

  1. ocena dopuszczający (2)

uczeń:

-  uczeń rozwiązuje (wykonuje) z pomocą nauczyciela zadania teoretyczne
i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu trudności

ale

- nie spełnia wymagań, zawartych w podstawie programowej, co może stwarzać poważne trudności w dalszym kształceniu;

  1. ocena dostateczny (3)

- uczeń opanował wiadomości i umiejętności, określone programem nauczania
w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań, zawartych w podstawie programowej

oraz
-  rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności;

  1. ocena  dobry (4)

uczeń:

-  opanował wiadomości i umiejętności na poziomie przekraczającym wymagania opisane w podstawie programowej

oraz
poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;

  1. ocena  bardzo dobry (5)

uczeń:

-  opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie

oraz
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte w programie nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązania zadań i problemów w nowych sytuacjach;

  1. ocena celujący (6)

      uczeń:

- uczeń opanował w stopniu bardzo dobrym wiedzę i umiejętności, przewidziane programem nauczania w danej klasie, a ponadto posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza rozszerzony program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia

lub
- biegle posługuje się wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe oraz rozwiązuje  zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy

lub
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych oraz zawodach sportowych, kwalifikuje się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.

 

  1. Postanowienia ogólne:

     

  1. ocenianie uczniów musi być dokumentowane w dzienniku lekcyjnym;
  2. kryteria oceniania, obowiązujące w gimnazjum, podają nauczyciele poszczególnych zajęć  na początku każdego roku szkolnego;
  3. ustalone oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych);
  4. na wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę (uzasadnienie może mieć formę pisemną lub ustną);
  5. na wiosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia są udostępniane uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom prawnym);
  6. przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego,  zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych należy  brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć;
  7. dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wychowania fizycznego oraz informatyki  na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza  na czas określony w tej opinii;
  8. jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się  „zwolniony”, „zwolniona”;
  9. dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”;
  10. uczniowi, który uczęszczał na religię albo etykę, do średniej ocen wlicza się także  oceny uzyskane z tych zajęć.

 

  1. Zasady formułowania wymagań edukacyjnych:

     

  1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;

-  sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć  edukacyjnych.

  1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów  oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

-    warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;

- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

-   skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

  1. Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych    i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych            i edukacyjnych oraz możliwości  psychofizycznych ucznia:

a) nauczyciel jest obowiązany  dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:

- posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej - na podstawie tej opinii;

-  nieposiadającego orzeczenia lub opinii wyżej wymienionych poradni,  który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole - na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów,      o którym mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych  szkołach i placówkach.

  1. Wymagania edukacyjne z poszczególnych przedmiotów są dostępne dla każdego ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) u nauczyciela danych zajęć edukacyjnych..

 

  1. Formy oceniania:

     

  1. Przyjmuje się następujące formy oceniania:
  1. pytania ustne;

  2. sprawdziany i prace klasowe;

  3.  prace domowe;

  4. zadania praktyczne;

  5.  praca podczas lekcji (aktywność);

  6. prowadzenie zeszytów (notatek z lekcji).

     

L.p.

SPOSÓB FORMA OCENIANIA

ZASADY OGÓLNE

1.

Pytania ustne

  • §  pytania powinny być sformułowane precyzyjnie i jasno, treść ich oraz sposób stawiania powinny zachęcać ucznia do odpowiedzi;
  • §  uczeń może być pytany:

a)       z trzech ostatnich tematów;

b)      z  powtórzenia – z określonego działu;

c)      z aktualnie omawianego materiału;

  • §  pytania powinny być zgodne z wymaganiami danego przedmiotu

2.

Formy pisemne i prace domowe

  • §  zgodne z wymaganiami danego przedmiotu;
  • §  możliwe do realizacji;

A. Sprawdziany, wypracowania, dyktanda, testy, kartkówki

  • §  sprawdzian pisemny ma na celu sprawdzenie wiedzy w zakresie zrealizowanego i utrwalonego przedziału programowego;
  • §  uczeń zna szczegółowy zakres materiału objętego sprawdzianem;
  • §  nauczyciel przedmiotu informuje ucznia o liczbie i czasie planowanych dużych sprawdzianów;
  • §  liczba sprawdzianów w semestrze  jest proporcjonalna do ilości godzin danego przedmiotu w tygodniu:

a)      1-2 godziny tygodniowo – minimum 1 sprawdzian;

b)      3-5 godzin tygodniowo – minimum 2 sprawdziany;

  • §   sprawdzian jest zapowiedziany z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (fakt ten odnotowuje się w dzienniku);
  • §   dopuszcza się trzy duże sprawdziany w tygodniu (dla jednej klasy), ale najwyżej jeden dziennie;
  • §   krótkie sprawdziany (kartkówki) sprawdzają wiedzę                                               i przygotowanie ucznia z trzech ostatnich tematów. Mogą one być realizowane w dowolnym terminie bez poprzedzającej informacji;
  • §   pisemne prace klasowe mogą być poprawione przez ucznia w terminie 2 tygodni po ich napisaniu (po wcześniejszym ustaleniu z nauczycielem przedmiotu);
  • §   oceny ze sprawdzianów należy wpisywać na czerwono do dziennika;
  • §   przyjmuje się jednolity sposób oceniania prac  pisemnych i wprowadza się skalę:

0  – 30 %       - stopień niedostateczny

31– 50 %       - stopień dopuszczający

51 – 74 %      - stopień dostateczny

75 – 90 %      - stopień dobry

91 – 100%      - stopień bardzo dobry

100%  + zadanie dodatkowe         - stopień celujący

  • §   uczeń nieobecny na sprawdzianie ma w obowiązku napisanie go w terminie ustalonym przez nauczyciela przedmiotu;

 

B. Analiza notatek w zeszycie

  • §   nauczyciel bierze pod uwagę:

a)      systematyczność ich prowadzenia;

b)      kompletność;

c)      estetykę;

d)     respektowanie zasad ustalonych przez nauczyciela przedmiotu;

e)      poprawność stylistyczną;

3.

Zadania praktyczne inscenizacja, prezentacja referatu,

 

Realizacja projektu

 

Prace plastyczne

  • §   prace mogą być wykonywane indywidualnie lub zespołowo;
  • §   oceniając pracę ucznia bierzemy pod uwagę:

a)      zgodność z tematem;

b)      poprawność językową;

c)      pomysłowość i oryginalność;

d)     estetykę;

4.

Aktywność uczniów

  • §   uwzględniamy:

a)      przygotowanie ucznia do lekcji (przybory, zeszyty);

b)      poziom zaangażowania ucznia w prace na lekcji;

c)      zainteresowanie tematem;

d)     udział w zawodach, konkursach turniejach;

e)      kreatywność na lekcji.

 

 

 

  1. Realizacja projektu edukacyjnego:
  1. Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego. Jest on zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.

  2. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów oraz wykraczać poza te treści.

  3. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania:

    - wybranie tematu projektu edukacyjnego;

    - określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;

    - wykonanie zaplanowanych działań;

    - publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.

  4. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum w porozumieniu z radą pedagogiczną.

  5. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.

  6. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.

  7. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.

  8. W przypadku zwolnienia ucznia z realizacji projektu edukacyjnego                 na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

     

  1. Zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych oraz sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego:

     

  1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

  2. Uczeń poinformowany o ocenie rocznej na miesiąc przed jej ostatecznym wystawieniem, ma możliwość jej poprawy.

  3. Uczeń może być klasyfikowany z obowiązkowych zajęć edukacyjnych pomimo tego, że przekroczył 50% nieobecności w sytuacji, gdy:

    - na bieżąco zalicza zaległy materiał;

             -  jego nieobecności były usprawiedliwione.

  4. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych (określonych w szkolnym planie nauczania) i zachowania ucznia oraz ustaleniu - według skali określonej w statucie szkoły - śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

  5. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego, w terminach określonych w statucie szkoły.

  6. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia               z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania        i ustaleniu rocznej  klasyfikacyjnej oceny zachowania ucznia w danym roku szkolnym.

  7. Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym  rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani do poinformowania  ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów)          o przewidywanych dla niego rocznych  ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej  zachowania.

  8. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy (po zasięgnięciu opinii nauczycieli, wychowawców grupy oraz uczniów danej klasy).

  9. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną  zachowania.

  10. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia.

  11. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

  12. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

  13. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, za wyjątkiem: plastyki, muzyki, zajęć technicznych, informatyki i wychowania fizycznego, gdzie obowiązuje forma zadań praktycznych.

  14. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

  15. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

  16.  W skład komisji wchodzą:

    - dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze

                - jako przewodniczący komisji;

                - nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

  17. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem lub jego rodzicami (prawnymi opiekunami, liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.

  18. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

  19. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

    - imiona i nazwiska nauczycieli wchodzących w skład komisji;

    - termin egzaminu klasyfikacyjnego;

    - zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;

    - wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

    Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  20. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

  21. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych  zajęć edukacyjnych,
    w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.

  22. Ustaloną przez nauczyciela albo uzyskaną w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego   niedostateczną roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych można zmienić w wyniku przystąpienia ucznia  do egzaminu poprawkowego.

  23. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami   prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

    - w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;

    - w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

  24. W skład komisji wchodzą:

    1)    w przypadku rocznej  oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

    a)  dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - - jako przewodniczący komisji,

    b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

    c)  dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne;

    2)    w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

    a)  dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - - jako przewodniczący komisji,

    b) wychowawca klasy,

    c)  wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

    d) pedagog,

    e)  psycholog,

    f)  przedstawiciel samorządu uczniowskiego.

  25. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

  26. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:

    - skład komisji,

    - termin sprawdzianu,

    - zadania (pytania) sprawdzające,

    - wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;

    a w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

    - skład komisji,

    - termin posiedzenia komisji,

    - wynik głosowania,

    - ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

  27. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  28. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

  29. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

  30. Ustalone przepisy stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

  31. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.

  32. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

  33. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim  oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgi wojewódzkim i ponadwojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

  34. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednego albo dwóch z obowiązkowych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć. 

  35. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

  36. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.

  37.  Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.       W skład komisji wchodzą:

           1)  dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze -

                jako przewodniczący komisji;

           2)  nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;

           3)  nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.

  38. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału         w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.

  39.  Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający    w szczególności:

           1)  skład komisji;

           2)  termin egzaminu poprawkowego;

           3)  pytania egzaminacyjne;

           4)  wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.

    Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  40. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

  41. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej  i powtarza klasę.

  42. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz        w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej  ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych  pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie     ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej .

  43. Uczeń kończy gimnazjum jeżeli:

    -  w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny   klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w gimnazjum uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.

                            -  przystąpił odpowiednio do egzaminów zewnętrznych.

  44.  Sprawdzian i egzamin gimnazjalny przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zwanej dalej "Komisją Centralną".

  45. Harmonogram przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego ustala dyrektor Komisji Centralnej i ogłasza go na stronie internetowej Komisji Centralnej nie później niż do dnia 20 sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny,         w którym jest przeprowadzany sprawdzian i egzamin gimnazjalny.

  46. Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia oraz słuchacz składają dyrektorowi szkoły, nie później niż do dnia 30 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian i egzamin gimnazjalny pisemną deklarację, w której:

               1) wskazującą język obcy nowożytny, z którego uczeń  przystąpi do części trzeciej

               egzaminu gimnazjalnego;

    2) informują o zamiarze przystąpienia ucznia  do części trzeciej egzaminu

    gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym.

  47. Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia  mogą złożyć dyrektorowi szkoły, nie później niż na 3 miesiące przed terminem sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego pisemną informację o:

                1) zmianie języka obcego nowożytnego wskazanego w deklaracji,

                2) rezygnacji z przystąpienia do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym (w uzasadnionych przypadkach).

  48. W przypadku niezłożenia rezygnacji i nieprzystąpienia do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym, uczniowi w zaświadczeniu                          o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego z części trzeciej tego egzaminu na poziomie rozszerzonym wpisuje się wynik "0%".

  49. Uczeń kończy gimnazjum z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej   uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

  50. Ocena klasyfikacyjna  zachowania ucznia:

  1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach, sposobie i kryteriach oceniania zachowania, a także o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.

  2. Ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy (po zasięgnięciu opinii nauczycieli, wychowawców i uczniów danej klasy).

  3. Ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

    - wywiązywanie się z obowiązków ucznia;

    - postępowanie zgodne z dobrem szkolnej społeczności;

    - dbałość o honor i tradycje szkoły i ośrodka;

    - dbałość o piękno mowy ojczystej;

    - dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;

    - godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;

    - okazywanie szacunku innym osobom.

  4. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej  skali:

    - wzorowe

    - bardzo dobre

    - dobre

    - poprawne

    - nieodpowiednie

    - naganne

  5. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

  6. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi       z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

     

    X. Szczegółowe kryteria ustalania oceny klasyfikacyjnej zachowania:

     

    Uczeń otrzymuje ocenę wzorową, jeżeli:

  1. jest wzorem dla innych, bardzo dobrze wywiązuje się ze swoich szkolnych obowiązków;

  2. dba o dobro  szkoły/ośrodka;

  3.  godnie  reprezentuje szkołę na zewnątrz;

  4. aktywnie i systematycznie uczestniczy w życiu szkoły/ośrodka biorąc czynny udział w zajęciach pozalekcyjnych oraz pracach na rzecz szkoły/ośrodka;

  5. jest dobrym kolegą, chętnie pomaga innym oraz opiekuje się innymi wychowankami;

  6. w swoich wypowiedziach dba o kulturę i piękno języka ojczystego;

  7. okazuje pełny szacunek innym osobom na terenie szkoły/ośrodka, jak i poza nią;

  8. jest wrażliwy na problemy innych ludzi, dba o ich oraz swoje bezpieczeństwo                     i zdrowie,

  9. odznacza się bardzo wysoką kulturą osobistą;

  10. ma rozległe zainteresowania, które samodzielnie rozwija;

  11. cechuje go samodyscyplina;

  12. nie spóźnia się na zajęcia i nie opuszcza ich bez usprawiedliwienia.

                                                   

    Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeżeli:

  1. dobrze wywiązuje się z obowiązków szkolnych;

  2. bierze aktywny udział w życiu szkoły i klasy uczestnicząc w zajęciach               pozalekcyjnych;

  3. odznacza się wysoką kultura osobistą, dba o estetykę i poprawność języka raz okazuje szacunek innym osobom;

  4. jest koleżeński, uczynny, dba o bezpieczeństwo swoje i innych;

  5. samodzielnie wzbogaca swoją wiedzę;

  6. nie spóźnia się na zajęcia i nie opuszcza ich bez usprawiedliwienia.

     

    Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeżeli;

  1. stara się dobrze wywiązywać z nałożonych na niego obowiązków;

  2. nie sprawia kłopotów wychowawczych;

  3. bierze udział w pracach na rzecz szkoły/ośrodka;

  4. bierze aktywny udział w  życiu klasy;

  5. jest koleżeński, dba o bezpieczeństwo swoje i innych;

  6. okazuje szacunek innym osobom;

  7. w szkole/ośrodku i poza nią zachowuje się kulturalnie, dba o estetykę języka;

  8. nie opuszcza zajęć bez usprawiedliwienia.

     

     Uczeń otrzymuje ocenę poprawną  jeżeli:

  1. w miarę swoich możliwości wywiązuje się z obowiązków szkolnych;

  2. nie sprawia większych kłopotów wychowawczych;

  3. na terenie szkoły/ośrodka stara się zachowywać kulturalnie;

  4. okazuje szacunek pracownikom szkoły/ośrodka, wykonując wydawane przez nich polecenia;

  5. nie naraża zdrowia innych uczniów przez nieodpowiedzialne, lekkomyślne zachowanie;

  6. stara się brać udział w pracach na rzecz szkoły/ośrodka.

     

     Uczeń otrzymuje ocenę nieodpowiednią, jeżeli:

  1. nie wypełnia podstawowych obowiązków uczniowskich, w tym niesystematycznie uczęszcza na zajęcia;

  2. wykazuje lekceważący stosunek do nauki, nauczycieli i wychowawców;

  3. nie okazuje szacunku pozostałym pracownikom szkoły/ośrodka zachowując się wobec nich arogancko;

  4. zachowuje się agresywnie w stosunku do pozostałych wychowanków, narażając ich na niebezpieczeństwo;

  5. daje zły przykład pozostałym wychowankom;

  6. używa  wulgarnego słownictwa;

  7. niszczy mienie szkoły i ośrodka.

     

    Uczeń otrzymuje ocenę naganną, jeżeli:

  1. wykazuje lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych;

  2. jest wulgarny i agresywny w stosunku do innych osób;

  3. przez swoje nieodpowiednie zachowanie naraża dobre imię szkoły i ośrodka;

  4. bez skrupułów i zahamowań niszczy mienie szkoły i ośrodka;

  5. oszukuje, kradnie, namawia, bądź zmusza innych uczniów do nieodpowiedniego zachowania, naraża ich zdrowie i życie na niebezpieczeństwo;

  6. mimo stałych upomnień przez pracowników szkoły i ośrodka nie poprawia swojego zachowania.

     

    XI. Formy ewaluacji szkolnego systemu oceniania.

     

    Ewaluacja wewnątrzszkolnego systemu oceniania  następuje na wniosek Rady Pedagogicznej Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Ustce. Propozycje zmian winny być przedstawione dyrektorowi szkoły w formie pisemnej  (z uzasadnieniem).

 

 

Rozdział VII

 

WYCHOWANKOWIE

 

 § 26

1. Przyjęcie wychowanka do placówki odbywa się na wniosek opiekuna prawnego za zgodą

    Wydziału Polityki Społecznej Starostwa Powiatowego w Słupsku na podstawie

    skierowania wydanego przez starostę właściwego ze względu na miejsce zamieszkania

    dziecka.

    Do Ośrodka są również przyjmowani nieletni, wobec których sąd rodzinny zastosował  

    środek wychowawczy w postaci umieszczenia w młodzieżowym ośrodku socjoterapii
    i wydał postanowienie do 31 grudnia 2011r.

2. Podczas przyjęcia wychowanka do ośrodka rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są

    do :

  1. podpisania kontraktu, regulaminu i wypełnianie jego postanowień,

  2. podpisania pełnej dokumentacji obowiązującej podczas przyjmowania wychowanka do ośrodka,

  3. systematycznej i aktywnej współpracy rodziców (prawnych opiekunów)
    z pracownikami ośrodka,

  4. wypełnienie pisemnego oświadczenia zawierającego zobowiązanie o zapewnieniu wychowankowi w okresie urlopu należytej opieki, a także terminowego powrotu do ośrodka.

  1. Przyjęcie do ośrodka nowego wychowanka następuje po otrzymaniu kompletu

    dokumentów zawierającego:

-  umotywowany wniosek (prośba) rodziców lub prawnych opiekunów o przyjęcie dziecka do MOS. Podpisany przez oboje rodziców, jeżeli mają oboje pełną lub ograniczoną władze rodzicielską. Jeżeli ktoś z rodziców ma odebraną władzę rodzicielską to wymagane jest stosowne postanowienie sądu.

-  orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnie psychologiczno - pedagogiczną.

-  Ostatnie świadectwo szkolne i aktualny odpis arkusza ocen oraz świadectwo szkolne
z ukończenia szkoły podstawowej.

-  Opinia pedagoga, psychologa lub wychowawcy klasy.

-  Oświadczenie dot. stanu zdrowia dziecka (ze szczególnym uwzględnieniem chorób przewlekłych, stałego przyjmowania leków i leczenia psychiatrycznego).

-  Dokumentacja medyczna - karta zdrowia ucznia i karta szczepień i uodpornienia, posiadana dokumentacja leczenia specjalistycznego w tym wypisy ze szpitali.

-  Akt urodzenia i poświadczenie zameldowania oraz numer PESEL.

-  Aktualny wywiad środowiskowy (w przypadku, gdy ustanowiony jest kurator oraz postanowienie sądu o jego ustanowieniu).

-  Skierowanie do MOS wystawione przez właściwego starostę

 - Oświadczenie dotyczące ewentualnych konfliktów z prawem i toczących się obecnie postępowań sądowych z udziałem dziecka.

 - Aktualne zdjęcie legitymacyjne

 - Opinia Rejonowego Ośrodka Diagnostyczno - Konsultacyjnego, (jeżeli było przeprowadzone badanie).

 - Inne posiadane opinie psychologiczno – pedagogiczne.

                      

4. Ustala się następujące warunki pobytu wychowanka w ośrodku:

  1. Do ośrodka przyjmuje się młodzież, uczniów klas gimnazjalnych, którzy nie ukończyli 18 roku życia, w normie intelektualnej i zdrowotnej (psychicznej i fizycznej – wychowanka nie może być w ciąży), mających uregulowaną sytuację w zakresie opieki prawnej, nieposiadających postanowienia sądu o popełnieniu czynów karalnych oraz taką, przeciwko której nie toczy się żadne postępowanie sądowe.

  2. Czas pobytu wychowanka w ośrodku uzależniony jest od:

    a) rodzaju i głębokości zaburzeń,

    b) sytuacji rodzinnej wychowanka i współpracy z ośrodkiem prawnych opiekunów

        wychowanka,

    c) postępów terapeutycznych i dydaktycznych wychowanka.  

  3. Przyjęcie do ośrodka i rozpoczęcie okresu wstępnego poprzedza kontrakt wstępny określający prawa i obowiązki wychowanka oraz normy obowiązujące w ośrodku. Niepodpisanie kontraktu wstępnego jest równoznaczne z rezygnacją
    z pobytu w ośrodku. Kontrakt wstępny zostaje sporządzony i podpisany po zapoznaniu wychowanka z podstawowymi normami obowiązującymi w ośrodku
    i zaakceptowaniu tych norm przez wychowanka oraz jego rodzica lub opiekuna prawnego.

  4. Po miesiącu od przybycia wychowanka do ośrodka wychowawca grupowy sporządza z nim kontrakt indywidualny dotyczący pobytu w ośrodku.

  5. Poszczególne elementy kontraktu są na bieżąco uzupełniane i modyfikowane drogą negocjacji.

  6. Wychowanka obowiązuje okres wstępny trwający najdłużej 1 miesiąc, zakończeniem okresu wstępnego jest spisanie kontraktu określającego cele pobytu wychowanka w ośrodku i sposoby realizacji tych celów oraz zadania do realizacji przez podopiecznego. Brak gotowości pracy nad realizacją postanowień kontraktu jest równoznaczny z rezygnacją z pobytu w ośrodku. W powyższym przypadku decyzję
    o usunięciu wychowanka z MOS podejmuje rada pedagogiczna MOS,

  7. Podpisanie oświadczenia w obecności rodziców (opiekunów prawnych) lub pedagoga o zachowaniu abstynencji od środków odurzających i uzależniających,

  8. W ramach bezpieczeństwa wychowanków w czasie pobytu w ośrodku, za zgodą rodziców lub opiekuna prawnego, przeprowadzane są kontrole sprawdzające czy wychowanek nie posiada lub nie jest pod wpływem alkoholu lub środków psychoaktywnych,

  9. Przestrzeganie zasad regulaminu zachowania, obowiązującego w szkole i internacie,

  10. Wychowankowie mogą być urlopowani do domów rodziców (opiekunów prawnych)

          lub swoich macierzystych placówek opiekuńczych,

  11. Urlopowanie wychowanka poza uzasadnionymi przypadkami lub wypadkami

                losowymi powinno następować w dniach wolnych od nauki szkolnej,

  12. Urlopowanie wychowanka odbywa się na pisemny wniosek wychowawcy oraz opinii

          zespołu wychowawczego,

  13. Decyzję o urlopowaniu podejmuje dyrektor ośrodka,

  14. W przypadku wychowanka, skierowanego do ośrodka na podstawie postanowienia

          sądu, urlopowanie odbywa się za zgodą sądu nadzorującego wykonanie    

          postanowienia,

  15. Urlopowanie wychowanka uzależnione jest od pisemnego oświadczenia osób,
    u których wychowanek będzie przebywał, zawierającego zobowiązanie o zapewnieniu

          wychowankowi należytej opieki w czasie urlopowania, a także terminowego powrotu

          wychowanka do ośrodka.

     

     

    5. Rekrutację wychowanków do MOS przeprowadza zespół kwalifikacyjny w składzie:

    - dyrektor ośrodka,

    - pedagog,

    - psycholog.    

                                                                                                            

6. Ośrodek nie zapewnia innej niż doraźna – w oparciu o lokalną służbę zdrowia – pomocy medycznej ani farmakologicznej.

 

§ 27

1. Wychowanek może przebywać w ośrodku:

 

a) do czasu ukończenia 18 lat;

b) do czasu ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 21 lat, po

    uzyskaniu zgody rady pedagogicznej;

 

 

§ 28

4. Odmowa przyjęcia do ośrodka może nastąpić w wypadku:

    1. braku wolnego miejsca,

    2. niespełnienia przez wychowanka warunków formalnych,

    3. gdy dziecko posiada postanowienie sądu za czyny karalne lub jeżeli przeciwko niemu toczy się postępowanie sadowe, o takie czyny,

    4. agresji i obniżonego poziomu lęku stanowiącego zagrożenie bezpieczeństwa własnego i innych, niemożność nawiązania trwałych, pozytywnych kontaktów emocjonalnych wynikających z zaburzeń wyższych funkcji centralnego układu nerwowego,

    5. gdy wychowanek wymaga leczenia specjalistycznego,

    6. gdy dziecko wymaga podjęcia terapii uzależnień.

       

§ 29

1. Zwolnienie wychowanka z ośrodka może nastąpić:

a) na wniosek rodzica posiadającego pełną lub ograniczoną władzę rodzicielską (dla

    podaniowych);

b) na podstawie postanowienia sądu o uchyleniu środka wychowawczego lub

    zwolnieniu z ośrodka (dla sądowych);

c) po ustaniu obowiązku szkolnego;

d) po ustaniu obowiązku nauki z zastrzeżeniem, że pobyt może być przedłużony do

    zakończenia roku szkolnego;

 

§ 30

1.Wychowanek może być skreślony z listy wychowanków w przypadku:

a) przeniesienia do innej placówki;

b) ukończenia 18 lat

c) naruszania regulaminu bądź statutu ośrodka;

d) nieusprawiedliwionej czterotygodniowej nieobecności w placówce;

e) cofnięcia zgody rodziców na umieszczenie dziecka w placówce na ich podanie.

2.Wydalenie wychowanka z ośrodka następuje w wyniku:

a) decyzji dyrektora ośrodka na wniosek wychowawcy lub nauczyciela o braku współpracy wychowanka nad uzyskaniem pozytywnych zmian, po podjęciu uchwały przez radę pedagogiczną,

b) drastycznego naruszania podstawowych zasad obowiązujących w ośrodku:

a) używania lub posiadania jakichkolwiek substancji odurzających,

b) stosowania przemocy fizycznej lub psychicznej,

c) podejmowania współżycia seksualnego na terenie ośrodka lub poza nim,

d).dokonywania ucieczek z ośrodka lub samowolnego oddalania sięz terenu

    ośrodka,

e) kradzieży i dewastacji mienia.

c) o zakończeniu pobytu wychowanka w ośrodku dyrektor powiadamia właściwy Sąd

    Rodzinny, jeżeli wychowanek kierowany był do ośrodka przez tenże sąd,

d) od decyzji o wydaleniu wychowanka z ośrodka, rodzicom lub opiekunom prawnym,

    przysługuje prawo wniesienia odwołania do Pomorskiego Kuratora Oświaty w Gdańsku
    w terminie 14 dni od zapoznania sięz decyzją, za pośrednictwem organu, który wydał

    decyzję o usunięciu wychowanka.

3..Przeniesienie wychowanka do innego młodzieżowego ośrodka socjoterapii następuje na

    podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, podjętej na wniosek Zespołu Wychowawczego,
    w związku z niezrealizowaniem przez wychowanka …ustaleń zawartych w kontrakcie oraz

    łamanie postanowień regulaminu.

4..Po skreśleniu dokumenty relegowanego wychowanka zostają przekazane do Urzędu Miasta lub Starostwa Powiatowego właściwego dla miejsca zamieszkania wychowanka.

 

§ 31

1. Wychowanek może być przeniesiony do innej placówki:

a) na wniosek rodzica lub opiekuna prawnego posiadającego pełną lub ograniczoną

    władzę rodzicielską;

b) na wniosek pełnoletniego wychowanka;

c) na podstawie postanowienia właściwego Sądu Rejonowego o zmianie środka   

    wychowawczego;

d) w związku z zastosowaniem innego środka wychowawczego lub karnego przez sąd;

e) na wniosek zespołu ds. pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

 

§ 32

1. W ramach pobytu w ośrodku, wychowanek po wyrażeniu swojej zgody oraz udzieleniu

    zgody rodziców (opiekunów prawnych), może zostać oddelegowany na czas terapii do

    placówki prowadzącej terapię uzależnień.

 

§ 33

1. Odpłatność za wyżywienie wychowanka przebywającego w ośrodku, ponoszą opiekunowie

    prawni lub osoby zobowiązane do alimentacji dzieci.

2. Wysokość odpłatności ustala dyrektor ośrodka, w oparciu o przepisy regulujące zasady

    naliczania odpłatności.

3. Za niepełny miesiąc pobytu w ośrodku odpłatność ulega zmniejszeniu proporcjonalnie do

    czasu faktycznego pobytu wychowanka w placówce.

4. Wychowanek wymagający szczególnej pomocy materialnej może być całkowicie lub

    częściowo zwolniony z ustalonej opłaty.

5. Decyzję o zwolnieniu rodziców (opiekunów prawnych) wychowanka z odpłatności

    podejmuje organ prowadzący na wniosek dyrektora placówki.

6. Ośrodek - w miarę posiadanych środków - może uzupełniać wyposażenie wychowanków

    w odzież, środki czystości, przybory szkolne itp.

 

 

§ 34

1. Wychowankowie mają obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie, kontrakcie i regulaminie ośrodka, w szczególności:

a) zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli, wychowawców i innych pracowników ośrodka,

b) odpowiedzialności za własne życie, zdrowie, higienę oraz rozwój fizyczny
i emocjonalny,

c) dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w ośrodku,

d).całkowitego powstrzymywania się od spożywania alkoholu i środków psychoaktywnych,

2. Wychowanek obligatoryjnie uczestniczy w organizowanych przez ośrodek formach działalności takich jak:

  1. zajęcia lekcyjne, edukacyjne , reedukacyjne i wyrównawcze,

  2. zajęcia w grupach wychowawczych,

  3. prace porządkowe i samoobsługowe,

  4. zajęcia socjoterapeutyczne,

  5. działania wynikające z planu pracy ośrodka, planu tygodnia i dnia oraz zaistniałych aktualnie sytuacji,

  6. w pracach na rzecz ośrodka i środowiska.

     

    § 35

    1. Za rzetelną naukę, wzorową postawę i wybitne osiągnięcia, wychowanek jest nagradzany:

    a) pochwałą ustną udzieloną przez wychowawcę na forum grupy,

    b) pochwałą ustną udzieloną przez dyrektora na forum grupy,

    c) pismem pochwalnym wychowawcy wraz z (w miarę możliwości finansowych

        ośrodka) nagrodą rzeczową,

    d) pismem pochwalnym dyrektora wraz z (w miarę możliwości finansowych ośrodka)

        nagrodą rzeczową,

    e) innymi nagrodami przewidzianymi w regulaminie ośrodka.

    2. Za łamanie obowiązujących przepisów wychowanek może być ukarany zgodnie z

        przepisami regulaminu ośrodka.

    3. Od decyzji o wymierzeniu kary opiekun prawny wychowanka lub pełnoletni wychowanek ma prawo odwołać się w ciągu 7 dni za pośrednictwem samorządu wychowanków do:

    a) od kary wymierzonej przez wychowawcę do dyrektora placówki,

    b) od kary wymierzonej przez dyrektora do rady pedagogicznej,

    c).od kary wymierzonej przez radę pedagogiczną do Pomorskiego Kurator Oświaty
    w Gdańsku.

     

Rozdział VIII

 

PRACOWNICY OŚRODKA

 

§ 36

W ośrodku zatrudnia się nauczycieli, psychologów, pedagogów i wychowawców internatu oraz pracowników obsługi.

 

§ 37

Zasady zatrudniania pracowników pedagogicznych określają odrębne przepisy.

 

 

 

§ 38

1. Nauczyciele ośrodka są odpowiedzialni za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego poprzez:

  1. systematyczne i rzetelne przygotowywanie się do prowadzenia zajęć lekcyjnych
    i pozalekcyjnych,

  2. dbałość o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny,

  3. wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, rozwijanie ich zdolności oraz zainteresowań,

  4. obiektywne i bezinteresowne ocenianie uczniów oraz sprawiedliwe ich traktowanie,

  5. udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych i rozpoznawanie potrzeb uczniów,

  6. doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie wiedzy mery­torycznej,

  7. współdziałanie w procesie dydaktyczno-wychowawczym z zatrudnionymi w ośrodku psychologami, pedagogami oraz wychowawcami,

  8. prezentowanie własnych spostrzeżeń i proponowanie działań korekcyjnych podczas posiedzeń zespołu wychowawczego,

  9. stymulowanie prawidłowych procesów przystosowawczych do pracy w systemie klasowo-lekcyjnym i procesów integracyjnych w klasie,

  10. stały kontakt z wychowawcą klasowym pełniącym opiekę nad każdym z powierzonych sobie uczniów w celu przekazywania bieżących informacji dotyczących funkcjonowania ucznia w szkole oraz ustalenia metod i kierunków działania wobec niego,

  11. sprawowanie opieki nad powierzonymi uczniami podczas trwania lekcji,

  12. nauczyciel kończący w danym dniu swoje zajęcia przekazuje uczniów wychowawcy grupowemu, w przypadku nieobecności wychowawcy niezwłocznie zawiadamia
    o tym dyrektora ośrodka,

  13. prowadzenie dokumentacji z przebiegu pracy dydaktyczno- wychowawczej,

  14. kwalifikacje nauczycieli zasady zatrudniania pracowników pedagogicznych oraz pensum dydaktyczne określają odrębne przepisy.

     

    § 39

    1. Psycholog wspomaga działania pozostałych pracowników pedagogicznych poprzez:

  1. systematyczną pracę z wychowankami wymagającymi pomocy psychologicznej,

  2. kontakt z placówkami prowadzącymi terapię i w miarę potrzeb kierowanie do nich wychowanków ośrodka,

  3. organizowanie wraz z pedagogami specjalistycznych zajęć dla wychowanków i kadry ośrodka,

  4. prowadzenie obserwacji i badań psychologicznych, służących poznaniu każdego wychowanka, wykrywanie przyczyn i źródeł zaburzeń rozwojowych oraz niepowodzeń szkolnych,

  5. określenie kierunku i programu oddziaływań terapeutycznych, wychowawczych
    i socjalizacyjnych, jak również opracowanie prognozy rozwojowej,

  6. konsultowanie wyników badań i obserwacji z odpowiednimi specjalistami
    i pracownikami pedagogicznymi,

  7. sprawowanie indywidualnej opieki nad wychowankami mającymi trudności
    w przystosowaniu się do życia w ośrodku,

  8. prowadzenie wymaganej dokumentacji.

     

     

    § 40

    1. Pedagog organizuje i prowadzi zajęcia specjalistyczne i wychowawcze oraz:

  1. współdziała w sprawach wychowanków z administracją oświatową, policją i wymiarem sprawiedliwości,

  2. podejmuje działania zmierzające do uregulowania sytuacji prawnej, majątkowej
    i mieszkaniowej wychowanków,

  3. współpracuje ze wszystkimi pracownikami ośrodka w celu integracji oddziaływań wobec wychowanków,

  4. organizuje współpracę wychowawców z rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowanków,

  5. prowadzi stosowną dokumentację.

     

    § 41

    1. Wychowawcy zobowiązani są do:

  1. sporządzenia kontraktu indywidualnego i programu terapeutycznego z wychowankiem na czas jego pobytu w ośrodku,

  2. uzupełniania i modyfikowania elementów kontraktu na bieżąco w drodze negocjacji,

  3. opieki nad wychowankiem i wspierania go w czasie zajęć dydaktycznych, socjoterapeutycznych, samoobsługowych, a także w czasie uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym ośrodka,

  4. inspirowania i wspomagania działań zespołowych wychowanków,

  5. podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole, a także poza nim,

  6. utrzymywanie ciągłego kontaktu z rodzicami (opiekunami prawnymi) wychowanka,

  7. korzystanie w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej placówek opiekuńczo – wychowawczych i naukowych,

  8. przygotowania i realizacji programów autorskich dostosowanych do potrzeb wychowanków,

  9. prowadzenia dokumentacji pracy z grupą.

    2. Zadania kadry pedagogicznej określone są w indywidualnych zakresach obowiązków

        każdego pracownika pedagogicznego.

    3..placówka może przyjmować do odbycia praktyk pedagogicznych słuchaczy zakładów

        kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli – na

        podstawie pisemnego porozumienia zawieranego pomiędzy dyrektorem ośrodka,
        a placówką kierującą do odbycia praktyki.

     

    § 42

    W ośrodku zatrudniającym więcej niż 15 pracowników pedagogicznych może być utworzone stanowisko wicedyrektora po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.

     

    § 43

    Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii prowadzi i przechowuje stosowną dokumentację zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami

     

Rozdział IX

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 44

Nazwa ośrodka używana jest w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy: MOS w Ustce.

 

§ 45

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii może posiadać własny sztandar.

 

§ 46

Zasady prowadzenia gospodarki finansowej Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Ustce określają odrębne przepisy.

 

 

Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem ………………...

 

 

Załączniki:

  • statut MOS Ustka 06.2014.doc